Komisje Rady Miejskiej
Komisje Rady Miejskiej
Rada ze swojego grona powołuje następujące komisje stałe do określonych zadań:
a) Komisja Rewizyjna
b) Komisja ds. budżetu, gospodarki komunalnej i inwestycji
c) Komisja ds. oświaty, kultury i spraw społecznych
Wyboru przewodniczących komisji dokonuje rada w głosowaniu jawnym
lub (tajnym na wniosek radnych).
Wyboru składu osobowego poszczególnych komisji dokonuje rada w głosowaniu jawnym na podstawie indywidualnych deklaracji radnych do pracy w komisji.
Wiceprzewodniczącego komisji wybierają i odwołują członkowie komisji zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Komisja liczy do 5 osób.
Komisje rady podlegają wyłącznie radzie gminy, w całym zakresie swojej działalności, przedkładając jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należy w szczególności:
- opiniowanie projektów uchwał rady oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem
w zakresie kompetencji komisji,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
- stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których zostały powołane,
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych przez radę, burmistrza miasta, inne komisje oraz spraw przekładanych przez członków komisji,
- kontrola jednostek organizacyjnych gminy i jednostek pomocniczych gminy w zakresie kompetencji danej komisji
Do zadań komisji rewizyjnej należy kontrola działalności burmistrza miasta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. Rada może zlecić komisji rewizyjnej przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje do rady gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium burmistrzowi miasta. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań. Zakres działania
i kompetencji oraz skład osobowy komisji doraźnych określa rada w uchwale o ich powołaniu. Komisje doraźne składają sprawozdanie ze swej działalności po zakończeniu pracy. Po przyjęciu sprawozdania przez radę i stwierdzeniu, że komisja wykonała swoje zadanie, rada uznaje komisję za rozwiązaną.
Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania przez:
a) wspólne posiedzenia komisji
b) udostępnianie własnych opracowań i analiz
c) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.
Komisje działają na posiedzeniu oraz poprzez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy. Komisje podejmują rozstrzygnięcie w formie opinii i wniosków przedkładanych radzie. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu i bez prawa do diety, Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z wnioskiem o takie wysłuchanie wystąpi przewodniczący rady, informując o tym przewodniczącego komisji.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji. Przewodniczący zwołuje posiedzenie komisji zapewniając przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów. Posiedzenie komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję na podstawie zatwierdzonego przez Radę planu pracy lub jej przewodniczącego. Rada gminy może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie pracy. Komisja jest zobowiązana przedstawić radzie gminy sprawozdanie ze swej działalności, co najmniej 1 raz w roku oraz w każdym czasie na żądanie rady. Posiedzenia są prawomocne, jeżeli bierze w nich udział, co najmniej 50% członków komisji. O terminie i miejscu posiedzenia komisji zawiadamiani są również przewodniczący i wiceprzewodniczący rady gminy oraz burmistrz miasta. W czasie nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki przejmuje wiceprzewodniczący komisji. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Odpowiedzi na wnioski komisji, burmistrz miasta lub upoważniony przez niego pracownik udziela na najbliższej sesji lub pomiędzy sesjami w formie pisemnej.
Obsługę kancelaryjną każdej komisji prowadzi pracownik Urzędu Miasta odpowiadający merytorycznie za określone zadania komisji. Burmistrz Miasta wyznacza osoby do obsługi kancelaryjnej w formie zarządzenia.
Z posiedzeń komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:
- stwierdzenie prawomocności,
- porządek obrad
- streszczenie wystąpień,
- treść wniosków poddanych pod głosowanie,
- wyniki głosowania,
- treść przyjętych projektów uchwał komisji,
- kolejny numer, datę, miejsce posiedzenia.
Na następnym posiedzeniu komisji protokół winien być odczytany i po uwzględnieniu ewentualnych uwag przyjęty przez komisję. Po przyjęciu przez komisję protokół podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.
email: in@slawkow.pl tel.:508189185 fax: admin , w dniu: 10‑12‑2010 12:40:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|